• En total, 54 col·legis i instituts de Catalunya, juntament amb diverses empreses i institucions, han participat en trobades online per ampliar el coneixement dels orientadors i orientadores sobre el món professional 


  • A nivell nacional, gairebé un centenar de centres educatius entre Madrid i Catalunya han participat en sessions formatives en el marc del projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren impulsat per la Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar  amb el suport de J.P. Morgan i la col·laboració d’ajuntaments, associacions sectorials i altres actors clau. 


  • El projecte promou la creació d'un nou rol professional als centres educatius per incorporar la perspectiva professional en l'orientació dels estudiants: el Coordinador d' Estratègies Acadèmico professionals. 

Granollers, 19 de febrero de 2022 – Sis centres educatius a Granollers, d’un total de 54 escoles a Catalunya, han participat en diverses trobades online amb empreses i institucions per impulsar el rol dels orientadors i millorar l'assessorament als joves de Secundària i Batxillerat. L'objectiu és donar-los a conèixer tendències del mercat professional, sectors amb alt potencial i professions emergents, entre altres dades clau.

Durant els tallers, organitzats per la Fundació Bertelsmann i Empieza Por Educar, els nous Coordinadors d'Estratègia Acadèmica-Professional (CEAP) dels centres, han comptat amb un espai de diàleg per intercanviar impressions, dubtes i conceptes relacionats amb l'orientació. També s'ha fomentat el suport i la col·laboració entre els actors clau implicats en l'acompanyament acadèmic i professional dels estudiants.

Durant les trobades, els centres Escola Pia de Granollers, L’Estel, INS Celestí Bellera, INS Carles Vallbona, INS Manolo Hugué i El Til·ler de les Franqueses han tingut l'oportunitat de conèixer tendències del mercat per part d’empreses com Tapla o AGBAR. 

Elisabeth Martin Saura, Cap de Secció d'Ocupació a l’ajuntament de Granollers, ha manifestat que “a nivell de comarcal destaquen com a ocupacions ben posicionades els perfils tècnics de manteniment i maquinària industrial, químics i agents comercials. És molt important que el candidat demostri que té interès en treballar en aquella empresa concreta i que conegui l’empresa.”

Per a Neus Canal Mas, Talent Development Specialist a AGBAR: “Busquem persones molt flexibles, obertes al canvi, enfocades a afrontar reptes, amb capacitat d’aprenentatge continu, persones amb pensament creatiu, orientades a  la millora contínua. Des de l’àrea de talent ens centrem en veure què ens poden aportar les persones que participen en un procés de selecció. Ens centrem molt en una avaluació competencial.”

A més a més, en aquesta trobada han participat Pere Gabern, Secretari del consell de la FP; Laura Pérez, Tècnica d'orientació sociolaboral juvenil del Servei de Treball  al Consell Comarcal del Vallès Oriental; i Montse Ramon, Departament de RRHH Tapla. 

Juan José Juárez, responsable del projecte d’orientació a  la Fundació Bertelsmann, ha assenyalat: “Els estudiants necessiten entrar en contacte amb el món professional de manera primerenca per poder entendre el context professional i incorporar aquesta informació en el seu procés de presa de decisions acadèmiques. Per a això, és necessari aconseguir la implicació i participació activa d'empreses en les activitats d'orientació dels centres educatius.” 

Els centres educatius de Catalunya han participat en trobades a nivell regional i local organitzades en col·laboració amb els Ajuntaments de Granollers, Hospitalet, Lleida, Tarragona, Tarrasa, Viladecans i Vilafranca. 

La Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar impulsen aquestes sessions en el marc del programa Xcelence-Escuelas Que Inspiran en el qual participen més de 140 centres de la Comunitat de Madrid i de Catalunya des del curs passat. 

Els reptes de l'orientació professional

El repte de la Fundació Bertelsmann i Empieza Por Educar és potenciar l'orientació dels centres educatius implicant a tota la comunitat educativa i a altres actors clau com ajuntaments o associacions sectorials per estimular entre tots els interessos i projeccions de futur de l'alumnat. 

Durant els mesos de març, abril i maig, des del projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren es donarà suport als centres educatius i CEAP en l'organització de visites a empreses, xerrades amb professionals i altres activitats de connexió amb el món professional dirigides a estudiants de 4t ESO.