• En total, 54 col·legis i instituts de Catalunya, juntament amb diverses empreses i institucions, han participat en trobades online per ampliar el coneixement dels orientadors i orientadores sobre el món professional. 


  • A nivell nacional, gairebé un centenar de centres educatius entre Madrid i Catalunya han participat en sessions formatives en el marc del projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren impulsat per la Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar  amb el suport de J.P. Morgan i la col·laboració d’ajuntaments, associacions sectorials i altres actors clau. 


  • El projecte promou la creació d'un nou rol professional als centres educatius per incorporar la perspectiva professional en l'orientació dels estudiants: el Coordinador d' Estratègies Acadèmico professionals. 


Tarragona, 10 de febrero de 2022 – Tres centres educatius a Tarragona, d’un total de 54 escoles a Catalunya, han participat en diverses trobades online amb empreses i institucions per impulsar el rol dels orientadors i millorar l'assessorament als joves de Secundària i Batxillerat. L'objectiu és donar-los a conèixer tendències del mercat professional, sectors amb alt potencial i professions emergents, entre altres dades clau.

Durant els tallers, organitzats per la Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar, els nous Coordinadors d'Estratègia Acadèmica-Professional (CEAP) dels centres, han comptat amb un espai de diàleg per intercanviar impressions, dubtes i conceptes relacionats amb l'orientació. També s'ha fomentat el suport i la col·laboració entre els actors clau implicats en l'acompanyament acadèmic i professional dels estudiants.

Durant les trobades, els centres Institut Antoni de Martí i Franquès, Institut Tarragona i Joan Roig han tingut l'oportunitat de conèixer tendències del mercat per part d’empreses com Elring Klinger AG. 

Per al Sr. Manel Castaño Bachiller, tinent d’alcalde Coordinador de l’Àrea d’Educació, Cultura i Patrimoni de l’ajuntament de Tarragona: “Hem de fer un esforç perquè els nostres joves no s'equivoquin. El projecte Xcelence-Escoles que Inspiren ens permet desenvolupar projectes d'orientació acadèmica professional reeixits i importants, que connecten l'activitat orientadora de les escoles amb el seu entorn professional i social”. 

Per la seva banda, Antoni Armengol, Responsable de l’àrea de RRHH i àrea jurídica a Elring Kringler ha manifestat: “La indústria cerca, a més de coneixements i anglès, que es pressuposen, potencial de creixement i desenvolupament. Busquem persones adaptables, flexibles, líders naturals, creatives, honestes i amb il·lusió.”

A més a més, han participat Rosa López Pérez i Francisco Javier Calejero López, Coordinadora i director provincial de l’Observatori del Servici Públic d’Ocupació Estatal (SEPE); Valle Mellado Sierra, Directora d'emprenedoria del Servei Municipal d'Ocupació a Tarragona Impulsa; i Rosa Maria Alegret del Cerro, Directora Oficina de Treball Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC). 

Juan José Juárez, responsable del projecte d’orientació a  la Fundació Bertelsmann, ha assenyalat: “Els estudiants necessiten entrar en contacte amb el món professional de manera primerenca per poder entendre el context professional i incorporar aquesta informació en el seu procés de presa de decisions acadèmiques. Per a això, és necessari aconseguir la implicació i participació activa d'empreses en les activitats d'orientació dels centres educatius.” 

Els centres educatius de Catalunya han participat en trobades a nivell regional i local organitzades en col·laboració amb els Ajuntaments de Granollers, Hospitalet, Lleida, Tarragona, Tarrasa, Viladecans i Vilafranca. 

La Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar impulsen aquestes sessions en el marc del programa Xcelence-Escuelas Que Inspiran en el qual participen més de 140 centres de la Comunitat de Madrid i de Catalunya des del curs passat. 

Els reptes de l'orientació professional

El repte de la Fundació Bertelsmann i Empieza Por  Educar és potenciar l'orientació dels centres educatius implicant a tota la comunitat educativa i a altres actors clau com ajuntaments o associacions sectorials per estimular entre tots els interessos i projeccions de futur de l'alumnat.

Durant els mesos de març, abril i maig, des del projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren es donarà suport als centres educatius i CEAP en l'organització de visites a empreses, xerrades amb professionals i altres activitats de connexió amb el món professional dirigides a estudiants de 4t ESO.